Naar de inhoud Naar het menu

Nieuwsoverzicht

Diensten

Het tv-dilemma

Bij Freedom krijgen we veel vragen over televisie en waarom wij gekozen hebben voor Canal Digitaal als tv-dienst. Niet iedereen begrijpt die keuze. Tijd om wat meer informatie te geven over de keuze van deze televisieaanbieder en welke aspecten er voor een internetprovider bij komen kijken, wanneer je televisie wilt leveren over een internetverbinding. Je leest er meer over in dit artikel. 

In november organiseerde Freedom het Freedom Festival en de jaarlijkse ledendag in één. Tijdens de avond kwamen we er helaas i.v.m. de tijd niet meer aan toe een aantal stellingen voor te leggen over Freedom. We stuurden deze daarom na in een enquête aan de bezoekers. De resultaten van stelling 1 & 2 en stelling 3 & 4 deelden we al eerder in eerdere artikelen. In dit artikel delen we de resultaten van de laatste twee stellingen.

In november 2022 organiseerde Freedom het Freedom Festival en de jaarlijkse ledendag in één. Op de avond zelf kwamen we er in verband met de tijd niet meer aan toe stellingen over Freedom voor te leggen aan het publiek. We hebben daarom de stellingen per mail aan de bezoekers voorgelegd. De resultaten van stelling 1 en 2 hebben we in een eerder artikel met jullie gedeeld. In dit artikel delen we de resultaten van stelling 3 en 4. 

In november organiseerde Freedom het Freedom Festival en de jaarlijkse ledendag in één. Tijdens de avond kwamen we er helaas i.v.m. de tijd niet meer aan toe een aantal stellingen voor te leggen over Freedom. We stuurden deze daarom na in een enquête aan de bezoekers. De komende tijd delen we de resultaten met je, in verschillende artikelen.  

Freedom levert sinds kort ook glasvezel internetabonnementen via de belichter Fiber Crew over het netwerk van KPN. Door de samenwerking met Fiber Crew kan Freedom Internet een goedkoper internetabonnement aanbieden op het netwerk van KPN. Fiber Crew is al actief in een aantal plaatsen, namelijk Amersfoort, Almere, Hilversum, Soest, Leusden en Baarn. En we hebben goed nieuws! Vanaf nu kan namelijk ook Lelystad aan dit rijtje plaatsnamen worden toegevoegd! 

Afgelopen weekend is de toegang tot een beperkt aantal mailaccounts tijdelijk geblokkeerd geweest. We willen graag iedereen informeren over de reden van deze tijdelijke blokkade. Deze blokkade is inmiddels bij alle klanten weer opgeheven. Als het goed is kan iedereen nu dus weer bij de mail. Als je er op dit moment niet bij kunt, neem contact op met helpdesk@freedomnet.nl.

We krijgen nog steeds dagelijks de vraag: Wat maakt Freedom anders? Een artikel dat afgelopen week naar buiten werd gebracht, maakt een van de punten waarin we ons onderscheiden maar weer eens glashelder. Toch begrijpen we dat dit niet voor iedereen zo gemakkelijk is uit te leggen! Hieronder 5 concrete punten, die Freedom onderscheidt van de Ziggo’s & KPN’s.

Een paar weken geleden kwam de Consumentenbond met de nieuwe uitslagen van de providermonitor. Onze dienst ‘Televisie’ wordt hierin het minst gewaardeerd. Zoals we al eerder aangaven heeft dit continu onze aandacht. Om te blijven optimaliseren en een goed beeld te krijgen van jullie ervaringen, is er afgelopen jaar een enquête opgesteld. De televisie-wensen en -problemen hebben we geanalyseerd en besproken met Canal Digitaal. In dit artikel lees je er meer over en geeft Canal Digitaal een reactie.

Freedom levert sinds een tijdje ook internetabonnementen op het glasvezelnetwerk van Glaspoort. Glaspoort heeft al op veel plekken door het hele land een glasvezelnetwerk aangelegd. Op dit moment zijn ze bezig met de aanleg van glasvezel op Terschelling. 

Canal Digitaal heeft aangekondigd naar verwachting enkele wijzigingen door te voeren in de weergave bij het kijken van televisie. Vanaf dat moment zien sommige knoppen er bijvoorbeeld wat anders uit, wanneer je televisiekijkt. Zodra dit is gebeurd vullen we dit nieuwsbericht eventueel aan met meer informatie. Ook passen we zo spoedig mogelijk onze helpdeskpagina's aan.

Securitybeleid is nooit af

Eind 2022 is er een security-audit uitgevoerd bij Freedom. Bij een security-audit wordt gekeken naar kwetsbaarheden in de systemen en de organisatie van een bedrijf. Zwakke plekken en blinde vlekken worden zichtbaar en kunnen direct door het bedrijf worden aangepakt. Aan de hand van het onderzoek wordt het bestaande securitybeleid aangescherpt. Om dit onderzoek goed te doen is een kritische blik door een externe nodig. De security-audit bij Freedom werd uitgevoerd door onderzoeker en ethical hacker Jesse van der Berg. 

Sinds enige tijd legt Open Dutch Fiber (ODF) in veel gebieden een glasvezelnetwerk aan. Ze hebben als doel binnen enkele jaren ruim 1 miljoen huishoudens te voorzien van een glasvezelaansluiting. Freedom krijgt daarom veel vragen of, en zo ja wanneer, we ook op dit netwerk een internetverbinding kunnen leveren. We geven je daarom graag een update. 

Sinds afgelopen vrijdag is het weer mogelijk om een verbinding via Fiber Crew bij ons aan te vragen. De orderaanvraag is enige tijd stopgezet vanwege problemen bij het leveren van de verbinding. Eind november gaven we hierover de laatste update. In de tussentijd hebben we nauw samengewerkt met Fiber Crew om deze problemen te verhelpen. We zijn blij nu te kunnen melden dat alles is opgelost en leggen je in dit bericht graag meer uit over de problemen en oplossingen. 

Freedom groeit en ook het helpdesk team wordt groter. Het aantal medewerkers groeit relatief minder hard dan het aantal vragen dat we dagelijks ontvangen van klanten. We zijn daarom weer op zoek naar een nieuwe collega die deze afdeling komt versterken. Reageren op deze vacature kan t/m woensdag 8 februari 2023.

We kijken bij Freedom graag vooruit, maar soms is het ook goed om juist even stil te staan en terug te kijken naar alles wat je het afgelopen jaar gedaan hebt. Aangezien er bijna een jaar voorbij is, is het een mooi moment voor deze terugblik! We hebben een overzicht gemaakt van - gelukkig - vooral hoogtepunten. Lees je mee?

I.v.m. de feestdagen is Freedom aanstaande maandag op 2e kerstdag gesloten. Vanaf 27 december staan we weer voor je klaar en beantwoorden we zowel telefonisch als via de e-mail graag je vragen. 

Per 1 februari 2023 voert Freedom een aantal prijswijzigingen door voor de internetabonnementen. Het betreffen zowel prijswijzigingen voor onze huidige als nieuwe klanten. Ben je klant van Freedom, dan heb je een e-mail ontvangen waarin wordt aangegeven over welk netwerk Freedom jouw internetabonnement levert met een link naar de nieuwe prijzen, zodat je kan zien wat deze nieuwe prijzen voor jou betekenen.

Alle 6.000 certificaten zijn verkocht en dat betekent dat we de crowdfunding via het platform CrowdAboutNow wederom succesvol hebben beëindigd. Maar liefst 1.016 investeerders zijn vanaf nu trotse eigenaar van een stukje Freedom. We willen bij deze iedereen ontzettend bedanken. Tijd om het vertrouwen dat jullie ons wederom geven en hebben gegeven, verder waar te maken en te groeien. Samen gaan we zorgen voor een meekijkvrij, veilig en open internet voor iedereen!

Woon je in de gemeente Venray of in Holthees dan hebben we goed nieuws! Freedom levert sinds kort ook over het glasvezelnetwerk van GlaswebVenray. Je kunt over dit netwerk in de kerkdorpen van Gemeente Venray en in Holthees een internetverbinding van 1 Gbit/s ontvangen vanaf 51,16 euro per maand. Hiervan betaal je 17 euro aan Freedom en de overige kosten – namelijk de gebruikskosten - aan het netwerk GlaswebVenray.

Woon je in Froombosch, Harkstede, Hellum, Kolham, Scharmer, Schildwolde, Siddeburen of Slochteren? Goed nieuws! Je kunt nu kiezen voor een glasvezelinternetabonnement bij Freedom. Wil je een abonnement, plaats dan je bestelling vóór 18 november 2022 i.v.m. de vraagbundeling.

Vorige week gaven we al aan dat het goed gaat met Freedom. We groeien hard, maar dat betekent ook dat het aantal klanten dat ons vragen stelt groeit. Het aantal medewerkers op de helpdesk groeit relatief minder hard dan het aantal vragen dat bij ons binnenkomt. De ticketstanden nemen daarom toe. De oude helpdeskpagina’s hielpen niet echt bij het verminderen van vragen, omdat het ontbrak aan een logische structuur waardoor het lastig was de juiste informatie te vinden. We zijn dan ook erg blij te kunnen melden dat de helpdeskpagina's volledig vernieuwd zijn.

Freedom verlaagt per 1 oktober 2022 de kosten van de abonnementen 500 Mbit/s en 1 Gbit/s op het Glaspoort netwerk. Dit komt omdat vanaf die datum de tarieven verlaagd worden voor de huur van het netwerk van Glaspoort. En zoals je van ons gewend bent, rekenen we deze tariefverlaging door in de abonnementen die we op dit netwerk leveren.

Onlangs lieten we weten samen te werken met Fiber Crew waardoor we op maar liefst 230.000 adressen een goedkoper internetabonnement kunnen aanbieden op het netwerk van KPN.

Helaas verlopen de opleveringen over het netwerk van Fiber Crew ondanks de nodige testen vaak niet probleemloos. Er zijn vooral veel verbindingen waarbij ‘geen licht’ is op het moment dat de monteur bij onze klant staat om internet thuis aan te sluiten. Een aantal (nieuwe) klanten met een Fiber Crew verbinding heeft hier last van.

Wijzigingen Canal Digitaal

Canal Digitaal verandert per 1 oktober het zenderaanbod om de prijzen voor de abonnementen betaalbaar te houden. De drie themakanalen RTL Lounge, RTL Crime en RTL Telekids verdwijnen over een maand uit het aanbod. De zenders RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8 en RTL Z blijven wel gewoon bij Canal Digitaal beschikbaar, maar kunnen vanaf 1 oktober niet meer opgenomen worden. Wel kun je deze nog tot 7 dagen terugkijken. 

De ACM maakte enige tijd geleden bekend te gaan kijken naar de toegangstarieven van KPN en Glaspoort. De huidige, niet gereguleerde toegangstarieven om gebruik te maken van het netwerk waren namelijk zo hoog, dat er weinig ruimte was voor gezonde concurrentie. Ook Freedom heeft hier last van. De prijs voor Freedom om gebruik te maken van het glasvezelnetwerk van KPN of Glaspoort is erg hoog ten opzichte van andere netwerken zoals bijvoorbeeld E-fiber. Dat voelt ook de consument. Vandaag maakt de ACM bekend het nieuwe en verbeterde voorstel voor toegangstarieven vast te stellen.

Door de samenwerking met Fiber Crew kan Freedom Internet op maar lieft 230.000 adressen in Amersfoort, Almere, Hilversum, Soest, Leusden en Baarn een goedkoper internetabonnement aanbieden op het netwerk van KPN. Op deze locaties krijg je nu 1 Gbit/s glasvezel internet voor 49 euro, waar je tot voor kort nog 79 euro moest betalen voor deze snelheid.

Freedom levert sinds kort ook internetabonnementen op het glasvezelnetwerk van Glaspoort. Glaspoort heeft al op veel plekken door het hele land een glasvezelnetwerk aangelegd. De komende jaren gaan ze bovendien in meer dan 2.000 plaatsen in Nederland glasvezel aanleggen, waardoor maar liefst 1,2 miljoen huishoudens en bedrijven aangesloten kunnen worden op het glasvezelnetwerk van deze partij.

Heel veel van jullie (lezers van deze nieuwsbrief) vragen ons hoe het nu toch zit met Delta en ODF. Daarom vroegen we Anco om een update.

NIEUW! Bellen Vrij NL

Na het goede nieuws van afgelopen week, waarin bekend werd dat we 'Beste uit de Test Alles-in-1 Provider' zijn geworden, komen we deze week met meer goed nieuws! Vanaf nu kun je bij Freedom ook kiezen voor ‘Bellen Vrij NL’. Hiermee bel je voor 15 euro per maand kosteloos naar vaste en mobiele nummers in heel Nederland.

Het is feest bij Freedom! We zijn zojuist met een 8,4 door de Consumentenbond uitgeroepen tot de Beste uit de Test ‘Alles-in-1 Provider’! Een topprestatie waar we heel erg trots op zijn. Dank aan alle Founding Members, Crowdfunders en klanten - en al helemaal voor degenen die dat alle drie zijn ;-) - voor het vertrouwen dat jullie in ons hebben getoond én dit prachtige cijfer! 

Op dit moment heeft Freedom helaas te maken met veel afwezigen i.v.m. ziekte. De wachtrijen kunnen om die reden iets verder oplopen dan normaal. Uiteraard zullen degene die aanwezig zijn hun best doen om jullie zo goed en snel mogelijk te helpen.

Foto van Keti Koti in het Oosterpark in Amsterdam

Op 1 juli tijdens Keti Koti herdenken we in Suriname, Nederland en de voormalig Nederlandse Antillen het slavernijverleden vieren de afschaffing hiervan. Keti Koti betekent in het Sranantongo ‘verbroken ketenen’. Op 1 juli 1863 werd door Nederland bij wet de slavernij afgeschaft in Suriname. Wel werden mensen wettelijk gedwongen om daarna nog tien jaar lang op de plantages te blijven werken, tot 1873 dus. Bij Freedom willen we iedereen de mogelijkheid geven deze belangrijke dag in de Nederlandse geschiedenis te herdenken en vieren. Vandaar dat we op deze dag telefonisch niet bereikbaar zijn. 

Freedom doet ook dit jaar niet mee aan de jaarlijkse prijsverhoging. Dit in tegenstelling tot de meeste andere providers. Die verhogen al jarenlang elke zomer onder het mom van ‘netwerkverbetering’ hun abonnementskosten en grijpen ook de stijgende energieprijzen en inflatie aan als argument. KPN kondigde als eerste de nieuwe abonnementskosten aan. Per 1 juli stijgen daar de prijzen met gemiddeld €1,90 per maand. Voor ex-XS4ALL-klanten gaat de prijsverhoging pas in per 1 september, vanwege de lopende technische migratie van XS4ALL naar KPN. Ook Ziggo klanten moeten dieper in hun buidel tasten, zij gaan er gemiddeld €2,12 per maand op achteruit per 1 juli.

Onze privacy officer is nu een echte privacy pro! Na een geslaagd examen is het certificaat ‘Certified Information Privacy Professional Europe’ (CIPP/E) binnen. Een hele mond vol!

De paden op, de lanen in

Regelmatig wordt er op nieuwe plekken in Nederland glasvezel aangelegd. Bewoners van die regio hebben dan vaak keus uit een aantal internetproviders. Op deze manier is er voor iedereen een passend abonnement.

Onlangs lieten we jullie weten dat we een aantal tickethons organiseerden; een tijdelijke oplossing om in korte tijd met het hele team veel tickets te behandelen. Het gaat namelijk goed met Freedom en we groeien hard. Maar dat betekent ook meer vragen en mails, die allemaal opgepakt moeten worden door onze helddeskers.

Klanten van Freedom merkten de afgelopen tijd dat er vaak storingen waren op het gebied van e-mail. Zoals we al eerder schreven in een bericht op de Community, houdt Freedom dit nauwlettend in de gaten samen met Soverin, onze partner op het gebied van e-maildiensten. De plannen die in dit bericht zijn beschreven, over de weg naar verbetering, zijn in volle gang. Inmiddels kunnen we dan ook daadwerkelijk wat meer melden over de voortgang.

Testimonial Wim

Onlangs stelden we op onze Community de vraag of er mensen bereid waren een aantal vragen te beantwoorden over Freedom en de overstap. Bij Freedom vinden we het belangrijk dat hier een duidelijk en transparant beeld van is. Natuurlijk helpen wij graag en geven we tips, maar de ervaring van klanten zelf geeft wat ons betreft een nog beter beeld. We ontvingen diverse reacties en delen vandaag de reactie van Wim met jullie. 

Om internet te kunnen leveren, maakt Freedom gebruik van diverse netwerken. Voor een verbinding via DSL maken wij gebruik van het netwerk van KPN. Voor een verbinding via glasvezel maken wij naast KPN ook gebruik van netwerken zoals E-Fiber, T-Mobile en vele andere. Wanneer er glasvezel in jouw wijk wordt aangelegd dan zijn er vaak een beperkt aantal providers waar je uit kan kiezen. Dit heeft te maken met de afspraken die zijn gemaakt tussen de providers, belichters en de netwerken. Bovendien kan het zo zijn dat jij meer of minder geld betaalt voor je Freedom internetverbinding, dan je vriendin in een dorp verderop. Hoe zit dat precies? We leggen het je hieronder uit.

Testimonial Kevin

Waarom zou je overstappen naar Freedom? En hoe verloopt dit proces? We merken dat steeds meer mensen de overstap willen maken, maar zichzelf deze vragen stellen. Bij Freedom vinden we het belangrijk dat hier een duidelijk en transparant beeld van is. Natuurlijk helpen wij graag en geven we tips, maar de ervaring van klanten zelf geeft wat ons betreft een nog beter beeld.

Formule 1, waar ga je heen?

Afgelopen jaar werd bekendgemaakt dat de rechten van de Formule 1 vanaf komend seizoen in handen zijn van ViaPlay. De Formule 1 kan daarom niet langer gekeken worden via Ziggo Sport, zoals de afgelopen jaren wel het geval was. ViaPlay gaat de Formule 1 als streamingdienst aanbieden in Nederland. Je kunt dit vergelijken met diensten zoals Netflix, NLZiet en Videoland.

Testimonial Hindrik

Het nieuws dat de afgelopen maand naar buiten werd gebracht over het definitief stoppen van XS4ALL en het opheffen van het actiecomité ‘XS4ALL Moet Blijven’, heeft flink wat stof doen opwaaien. We merken dat steeds meer mensen de overstap willen maken, maar zich afvragen hoe dat proces precies in zijn werking gaat.

Freedom levert al via E-fiber al in een groot aantal gebieden een glasvezel internetverbinding. Vanaf nu komt daar ook de gemeente Zeevang bij

Op naar een nieuw jaar!

Freedom kijkt terug op een mooi jaar en gaat vol energie door naar het nieuwe jaar. Onze roadmap is goed gevuld! We hebben daarnaast uiteraard nog veel meer ideeën en wensen, maar we kunnen niet alles tegelijk. Waar gaan we ons het komende jaar op focussen?

Freedom van provider tot nu

Het is het einde van het jaar, tijd voor een kleine terugblik. Hier lees je deel 2 van de geschiedenis van Freedom "Freedom van provider tot nu".
Hierin wordt de periode 2020 t/m 2021 samengevat en vooruit gekeken naar 2022.